
Můžeme na sběratelství vydělat?
Nenà pochyb o tom, že sbÄ›ratelstvà je jednÃm z nejoblÃbenÄ›jÅ¡Ãch konÃÄků. Výhodou je, že sbÃrat lze prakticky cokoliv, podle toho, co konkrétnÄ› nás zajÃmá. Nemusà to být pouze známky, známe také různé sbÄ›ratelské kartiÄky, modely automobilů, konà Äi napÅ™Ãklad hraÄky z Kinder vajÃÄek. VÄ›tÅ¡inou pak chceme, aby naÅ¡e sbÃrka byla co nejhodnotnÄ›jÅ¡Ã. Mnozà pak majà pÅ™edstavu, že na nà vydÄ›lajà mnoho penÄ›z. SkuteÄnost vÅ¡ak mnohdy nenà tak růžová.
Â
Â
V prvnà řadÄ› je potÅ™eba poÄÃtat s tÃm, že budeme muset do tohoto konÃÄku investovat pomÄ›rnÄ› dost velkou Äástku penÄ›z, zvláštÄ› pokud budou chtÃt zÃskat nÄ›jaké vzácnÄ›jÅ¡Ã kousky, a to je nÄ›co, co si mnoho lidà nemůže dovolit. VÄ›tÅ¡ina z nás si bude moci dovolit z velké Äásti pouze ty běžné vÄ›ci.
Â
Je také pravdou, že jako investice je sbÄ›ratelstvà riskantnÃ. Nikdy totiž nevÃme, jakým smÄ›rem se bude cena vyvÃjet. Zde totiž nezáležà jen na tom, kolik jich je na trhu, ale také jaký je o nÄ› zájem. Pokud napÅ™Ãklad nebude nikdo chtÃt sbÃrat známky, tak ani ty, kterých je skuteÄnÄ› minimum, nebudou mÃt tak velkou hodnotu. Platà to samozÅ™ejmÄ› i naopak, což znamená, že pokud se obliba nÄ›jakého pÅ™edmÄ›tu zvýšÃ, pak se zvýšà i jeho hodnota.
Â
Â
Problém je, že nenà snadné pÅ™edvÃdat, jakým smÄ›rem se budou trendy ubÃhat, co bude populárnà a co nikoliv. Zde je to jeÅ¡tÄ› mnohem rizikovÄ›jÅ¡Ã, než jsou akcie, neboÅ¥ u nich máme alespoň urÄitou jistotu růstu, zvláštÄ› pokud diversifikujeme. NÄ›co takového u sbÄ›ratelstvà nenajdeme.
Â
Proto se musÃme smÃÅ™it s tÃm, že s velkou pravdÄ›podobnostà na tomto konÃÄku prodÄ›láme. MusÃme tedy najÃt útÄ›chu v tom, že nás bude naÅ¡e sbÃrka bavit a budeme na ni pyÅ¡nà i ve chvÃli, kdy nebude zrovna hodnotná. I proto bychom mÄ›li sbÃrat skuteÄnÄ› jen to, co nás zajÃmá, a nesnažit se na tom vydÄ›lat. Tak budeme nakonec skuteÄnÄ› se svým konÃÄkem spokojeni.